Dlaczego należy wykonywać rozgrzewkę?

Ćwiczenia fitness to idealny sposób na poprawę nie tylko kondycji czy sylwetki, ale także naszego samopoczucia. Wiele osób wykonuje je jednak niepoprawnie, co powoduje gorszą efektowność i skuteczność ćwiczeń. Jednym z największych błędów jest jednak pomijanie rozgrzewki. Jaka jest ich rola?

Rozgrzewka stanowi przygotowanie naszego organizmu do zwiększonego wysiłku fizycznego. Dotyczy to przede wszystkim układu krążenia oraz mięśniowo-szkieletowego. Dzięki rozgrzewce podwyższa się temperatura ciała. Ma to korzystny wpływ ma pracę mięśni oraz ich wydolność. Ścięgna i więzadła są lepiej przystosowane do wykonywania dynamicznych ruchów. Rozgrzewka zapobiega zatem licznym kontuzjom. Ponadto ogranicza lub całkowicie eliminuje ból mięśni po zakończonym treningu.

Rozgrzewka powinna poprzedzać właściwy trening. Nie ma określonego czasu, w jakim należy wykonać ćwiczenia rozgrzewające. Przyjmuje się, że wynosi on 15 minut, jednak może trwać krócej, w zależności od potrzeb.

Jeżeli właściwy trening jest bardzo intensywny, po jego zakończeniu trzeba wykonać rozgrzewkę końcową. Wówczas przydatny będzie przede wszystkim wolny bieg lub inne ćwiczenia o mniejszej intensywności. Nie należy zapominać także o ćwiczeniach rozciągających. Dzięki rozgrzewce końcowej można zapobiec odkładaniu kwasu mlekowego w mięśniach. W ten sposób unikamy bólu mięśni po zakończonym treningu.